Periodontologia to leczenie chorób zęba i tkanek wokół zęba – dziąseł i kości – czyli przyzębia. Krwawienie dziąseł i uczucie dyskomfortu, zazwyczaj zwiastują poważne kłopoty ze zdrowiem, których nie można bagatelizować.
Dziąsło i kość mogą być chore wokół jednego zęba, grupy zębów lub obejmować całe uzębienie. Źle założone wypełnienie na powierzchni stycznej, między zębami może doprowadzić do choroby dziąseł, krwawienia, rozchwiania zęba (kiedy choruje aparat więzadłowy zęba) oraz do stanu zapalnego kości – utraty podparcia kostnego. Próchnica i nieprawidłowe jej leczenie może być przyczyną choroby przyzębia. Również nieprawidłowe uzupełnienie protetyczne lub jego brak prowadzi do tego schorzenia.

Pierwsza wizyta przeznaczona jest na przeprowadzenie badania periodontologicznego, które jak każde badanie lekarskie składa się z wywiadu, badania klinicznego oraz w razie potrzeby badań dodatkowych. – Podczas wywiadu lekarz stara się uzyskać wszystkie istotne informacje odnośnie powodu zgłoszenia się pacjenta, ogólnego stanu zdrowia, nawyków higienicznych oraz jego potrzeb i oczekiwań względem terapii. – W badaniu klinicznym dentysta Molaris ocenia uzębienie pacjenta, prawidłowość zgryzu, higienę, skupiając się zwłaszcza na stanie tkanek otaczających ząb – przyzębiu. Zwraca szczególna uwagę na kształt, kolor, konsystencję dziąseł i błony śluzowej, obecność nieprawidłowości m.in. krwawienia dziąseł, rozchwiania zębów. – Spośród badań dodatkowych najbardziej przydatne w diagnostyce chorób przyzębia są badania radiologiczne oraz badania ogólne krwi (morfologia krwi z rozmazem, poziom glukozy). Po przeanalizowaniu danych uzyskanych podczas pierwszej wizyty periodontolog opracowuje indywidualny plan leczenia i przedstawia go pacjentowi. Dalszy przebieg leczenia uzależniony jest od postaci choroby i może ograniczać się wyłącznie do zabiegów zachowawczych lub obejmować zabiegi chirurgiczne. Najczęściej pierwszym etapem kuracji jest profesjonalne oczyszczenie zębów oraz instruktaż higieny jamy ustnej, gdyż podstawą leczenia periodontologicznego jest idealna higiena jamy ustnej. Nieodłącznym elementem leczenia periodontologicznego są wizyty kontrolne, przeznaczone na ocenę poziomu higieny oraz wyników leczenia. Jedną z metod leczenia jest kiretaż. Ma on zastosowanie w przypadku obecności kieszonek przyzębnych (pogłębionych na skutek rozwoju paradontozy szczelin zawartych między dziąsłem a zębem). Kiretaż polega na oczyszczeniu kieszonki przyzębnej z zawartości będącej przyczyną utrzymywania się stanu zapalnego, m.in. resztek kamienia nazębnego zasiedlonego przez bakterie. Umożliwia to zlikwidowanie stanu zapalnego i zagojenie się rany. Jest to zabieg oczywiście wykonywany w znieczuleniu miejscowym, oszczędzający tkanki otaczające ząb oraz nie wpływający na ogólną kondycję pacjenta.